WELCOME TO

Wednesday, March 07, 2012

6 hubungan yang membawa KEGAGALAN

Hye ! Assalamualaikum .
*sapa jawab , dapat pahala . hihi .

adakah cinta itu buta ? pasti ramai yang pernah dengaq pepatah nie . tapi hakikat sebenaq yaa cinta tue tak buta tapi orang yang bercinta tue lar yang membutakan matanya sendiri . ada kalanya perkara yang sudah terang lagbersuluh , tapi mereka masih sengaja menafikan , serta memejamkan mata demi menjaga sebuah cinta yang dah pasti takdak kesudahannya . rugi masa jaaa ... herm . oleh tue , sebelum lebih ramai lagi yang membutakan mata dan hati , aten nak bagi korang tao apa enam jenis hubungan yang memang aten rasa akan berakhir dengan kekecewaan dan kegagalan . aten harap remaja2 di luaq sana tak akan terjebak dengan hubungan2 macam nie . memang benar jodoh tue di tangan Allah tapi Allah  benarkan kita merancang serta pilih yang mana paling terbaik untuk diri kita . jadik pastikan apa yang dirancang adalah untuk membawa kebahagiaan bukannya kedukaan :)


1 . hubungan yang dimulakan dari bertepuk sebelah tangan .
bukan semua cinta yang bermula dari suka sama suka . ada yang aten tao , pasti ada yang bermula dari laki yang tergila-gilakan seorang gadis dan ada jugak yang bermula dari gadis tue yang tergila-gilakan seorang laki . betoi tak ? hihi . *hangguk cepat kalao betoi ! herm , pastu tepon lebih dari lima kali sehari . sanggup berhabisan membelikan hadiah dan macam2 cara lagi dah buat sebab nak meraih perhatian . tak salah buat semua tue kalao memang suka sama suka . yang jadik problem yaa bila sebelah pihak jaa yang lebih2 . erti kata lain > SS (SYOK SENDIRI) herm . nie menyebabkan hubungan tue tak kan berkembang dan tak sehad sebab satu pihak jaaa yang terlalu mencintai dengan kadar yang lebih tinggi dan tak seimbang laaa :(  padahai dalam hubungan yang sehad , perlu ada persamaan . bukan tue saja , hubungan yang bermula  dari bertepuk sebelah tangan nie jugak sering di ambik kesempatan . bererti pihak yang merasa dicintai tue akan mengambil keuntungan dan memanfaatkan orang yang mencintai yaa tue . hubungan nie boleh jugak berlaku atas dasar kesian yang kesannya jelas tak baik di masa depan nanti .


2 . hubungan yang dimulakan kerana sebuah ' fantasi '.
dalam kehidupan ada kalanya ada saat2 di mana seseorang tue masuk dalam dunia ' fantasi '. contohnya , setelah penat kerja , seorang laki pergi bercuti ke suatu tempat dan bertemu dengan seorang wanita yang jugak berada di tempat tue . dalam keadaan nie , jika kedua mereka saling tertarik , maka mereka akan lebih cenderung untuk menjalinkan hubungan cinta . nie lar yang di sebut sebagai hubungan ' fantasi ' . keduanya terjebak dalam suasana santai yang sifat yaa hanya 'sementara' . bila keduanya kembali ke tempat masing2 serta merta kembali menjalani rutin harian mereka sikit demi sedikit hubungan yang terjalin akan hanyut tanpa di sedari ...

3 . hubungan yang bermula atas dasar memberontak terhadap orang tua .
kebiasaan yaa problem nie berlaku pada remaja2 yang gerak geri yaa dikawai ketat oleh orang tua . apa2 keputusan untuk masa depan diri yaa adalah ditentukan oleh orang tua ya . akibat kerana terlalu marah , hati mula memberontak . apa hubung kait yaa dengan cinta ?? herm , jawapannya mudah jaa . seorang laki sengaja memilih gadis yang diketahui kriteria nya tak di sukai oleh ibunya sebab nak tunjukkan rasa marah atau balas dendam tertentu . hubungan macam nie banyak berlaku di sekeliling kita dan kebanyakannya hubungan yang sudah pasti tak mendapat restu . dan akan berakhir dengan kekecewaan dan penuh kepahitan sebab macam2 problem timbul . bukan tue saja , hubungan macam nie pun boleh dikategorikan sebagai cinta terpaksa . menerima seorang gadis bukan sebab hati benar2 suka tapi sebab ada agenda tertentu . moga2 korang jauh lah dari menjalinkan hubungan yang macam nie . bukan korang akan sakit kan hati orang lain saja , tapi hati korang sendiri pun akan terasa perit dan pedih . 

4 . hubungan yang dimulakan dalam keadaan emosi yang masih terluka akibat patah hati .
ada sesetengah orang yang akan cepat2 carik pengganti sebaik saja putus cinta dan patah hati . tak pasti sama ada bertujuan untuk mengalih perhatian dari mengingati orang yang mengecewakan yaa atau pun mahu membuang segala kesedihan ataupun mungkin jugak sebab nak balas dendam . semuanya boleh berlaku tanpa korang sedaq . perlu diingatkan jugak , orang yang kecewa nie mudah terbawak2 pengalaman pahitnya di masa lalu . oleh tue , sebaiknya jangan memaksa diri untuk membina hubungan yang serius dengan orang yang baru patah hati . kalau memang hati sudah tertambat pada yaa , sebaik yaa tunggulah sampai dia benar2 bersedia untuk kembali bercinta dan benar2 ikhlas untuk menghargai cinta . sekiranya korang tengok si dia masih ragu2 ataupun keliru tentang cinta , jalan yang terbaik adalah menjauhkan diri dari menyimpan sebarang perasaan padanya sekiranya korang tak mao kecewa . (^^)

5 . hubungan yang timbul dari rasa kekaguman berlebihan .
contohnya , seorang gadis yang bercinta dengan laki yang satu masa dulu ialah role model atau idola yaa . nie jugak salah satu perhubungan yag tak sehad . seseorang yang mengagumi pasangannya secara berlebihan kebiasaan yaa akan menyimpan harapan yang tinggi terhadap si dia . ada satu gambaran kesempurnaan terhadap pasangan yaa . sedangkan pada kenyataan yaa , tak ada satu manusia pun yang sempurna ! harus diingatkan , bukan satu yang musatahil si dia yang menjadi idola korang akan mengecewakan korang satu hari nanti . malah si dia jugak akan berubah jadik orang yang selama nie korang tak suka . akibatnya bila orang yang diharap2 kan tak seperti yang di jangka kan nie boleh menjadikan hubungan tersebut retak perlahan2 ataupun mungkin akan hancuq :(

6 . hubungan yang bermula dengan cinta tiga segi . 
kini , ramai yang terjerat dengan masalah nie . jatuh cinta dengan seseorang yang sudah pun punya pasangan hidup . konon yaa demi cinta sanggup di madukan . padahai permainan nie sudah jelas berbahaya dan sangat merugikan serta benar2 salah ! di dalamnya , akan terdapat luka dan kepahitan , pembohongan dan pengkhianatan . orang yang berani terlibat dengan cinta tiga segi nie , biasanya akan mengulangi perbuatannya terhadap pasangan barunya . jadi jangan salah sangka korang menang apabila dapat menawan hati si dia . tak mustahil si dia akan tinggalkan korang seperti mana dia tinggalkan kekasih atau pasangan yaa yang terdahulu . oleh tue , berhentilah bermain api dan carilah pasangan yang masih single dan available ! :)

thanksss for reading !
 

posted by sayabudakcomel . (^^)
 

 

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen