Skip to main content

ilmu seperti susu . ?

hye ! Assalamualaikum .


aten hari nie nak tulis tentang pentingkah ilmu . haaa , mesti korang semua terkejut kan kan ? sebab tajuk aten hari nie " ilmu seperti susu " . haha . pelik betoi kan ? ada kaa susu tue macam ilmu . bukan susu tue untuk minum kaa ? pelik bebenor . hihi . 

kalau nak tao , ilmu tue aten nak korang ibaratkan seperti susu . cuba korang bayangkan seorang bayi dan anak kecik boleh mengamuk kerana mahukan susu . Seorang yang lemah fizikal nyaa , atlet sukan dan semua manusia memerlukan manfaat susu sama seperti memerlukan manfaat ilmu , malah lebih daripada itu . 

Analogi ilmu dengan susu disabdakan oleh Rasulullah S.A.W dalam hadis Baginda daripada Ibn Umar , maksudnya : " Ketika aku tidur , aku bermimpi diberi segelas susu . Lalu , aku meminum nya sehingga aku melihat kepuasan seolah-olah mengalir keluar dari kuku jemariku . Kemudian aku berikan sisanya kepada sahabat muliaku , Umar bin al-Khattab . "

Para sahabat bertanya : " Apa maksud mimpi itu , wahai Rasulullah ? " 
Baginda menjawab : " Ilmu . " ( Riwayat al-Bukhari

Ibn Hajar mensyarahkan hadis nie dengan memetik kata2 Ibn al-Munayyir : " Hadis ini mengungkapkan tentang ilmu yang merupakan sisa yang ditinggalkan oleh Rasulullah dan sisa ilmu tersebut diberikan kepada orang yang dikehendaki Allah . Hendaklah kamu merebutnya . " ( Ibn Hajar , Fath al- Bari )

Rasulullah meninggalkan khazanah ilmu yang luas . Ilmu menjadi kunci kehidupan agar tegak lurus atas jalan-Nya . Setiap hari , bertanyalah kepada diri ; APAKAH ILMU AGAMA YANG BARU DIPELAJARI HARI NIE ? herm . korang tanyalah diri korang dan muhasabah lah diri masing2 agar tidak lalai dengan kehidupan didiunia nie semata2 tanpa melihat kehidupan di akhirat kelak . 


posted by akuinsanbiasa .

Comments

Popular posts from this blog

sedih bila dapat POINTER RENDAH ?

SUMBER INSPIRASI SAYA UNTUK SEMESTER 2 :) thanks kakak 'gadis biasa' sebab anda telah menyedarkan diri saya supaya jangan mudah mengalah dan putus asa dalam belajar . bagus untuk semua student student yang masih lagi belajar kat luar sana . jangan lupa baca cerita inspirasi ni .  TERBAIK from Facebook Page UniMAP Confession !  just for share only .




Assalamualaikum.

saya ada satu kisah inspirasi nak cerita .
saya masuk Unimap dari kolej matrikulasi dengan pngk 2.4 sahaja .

saya fikir memang xde U pun nak terima saya, Alhamdulillah Unimap tawarkan saya dengan kos yang menarik .
saya ni pelajar biasa2 je .
kalau belajar tu, susah sangat nak menghafal . so kalau ada subjek2 menghafal ni , memang saya kena effort lebih untuk menghafal .
semester 1 saya di Unimap , saya dapat pointer 2.6 je . tu pun mak ayah dah happy sebab saya lulus . tapi... jauh di hujung hati saya ni teringin sangat nak 3.0 pointer . yela , dari matriks lagi xpenah dapat 3.0 pointer .
so sem2 , saya cuba lagi .…

HUJAN RAHMAT :)

Assalamualaikum , hye uoll's !  

Today is tuesday , 10/9 

Alhamdulillah Alhamdulillah , sebab dah banyak hari kat kawasan Jitra ni asyik hujan . happy for this ! hujan kan tanda nya RAHMAT :') "hujan rahmat" ok . aku pun bersyukur laa sebap dapat lagi rasa hujan kan kanss . bila hujan turun boleh laaa kita sama sama amalkan doa ketika hujan :) jom sama sama kita amalkan .

 boleh laa kot kita usaha sama sama untuk amalkan doa ni :) mudah je kan ? hihikss . insyaAllah , Allah akan menggantikan dengan pahala yang berlipat ganda pada hambaNYA .


siapakah minah rewang itu ???

hye ! Assalamualaikum :) *jawab salam aten cepat ! dapat pahala . hihi .
oke ! haha . minah rewang apa laa pulak nie aten oii . takdak ka benda len yang "hang" nak sebut . heee . mai laar kita stretching2 dulu pagi2 nie . baru kita baca . haha . 
oke ! first kita lari2 dulu ...