Skip to main content

jangan gelakkan orang !

hye ! assalamualaikum .
hari nie aten nak cerita pasai satu kisah 3 orang sahabat baik > Amin , Bakar dan Husin sangat berkawan rapat . dan nak dijadikan cerita , pada suatu hari ...

Amin datang menemui dua orang sahabat baiknya Bakar dan Husin yang sedang melepak dengan kaki yang berbalut simen . Ini kerana dia baru sahaja mengalami kemalangan motosikal .

Bakar : (Sambil ketawa tanpa simpati) . Amin , lawanya ‘stokin’ kau . Beli kat mana ? Hahaha …

Husin : (Turut ketawakan Amin) . haaa betoi la , besar lak tuh . Boleh masuk 2 kaki sekali . Kahkahkah …

Amin : (Dengan muka sedih) . Aku jatuh motor lah .

Bakar : Tu la … Kalau dah tahu kaki tu pendek tak payah lah gatal nak bawa motor .. Hahaha…  (Masih lagi gelakkan Amin)

Amin : Tapi , aku jatuh pakai motor kau , Bakar…

Bakar : Tidak!!!.. TZM aku .. Kau kejam, Amin . (Dah menangis..)

Melihat kan keadaan itu semakin kuat pula si Husin ketawakan kedua-duanya .

 Amin : Lepas tu pulak kan…

Husin : Ha ah.. ( sambil gelak…)

Amin : Aku terlanggar pulak awek kau , Rosnah . Sekarang tengah ICU kat hospital .

Husin : Tidak!!!… Awek aku ..( Kali ini dia ni pula menangis..)

Moral : Jangan gelakkan orang . mungkin sesuatu yang korang gelakkan itu akan berlaku kepada korang balik  . tak ke nak menyesal pulak lepas tue . hoho . bagi sesiapa yang suka atau menjadikan gelakkan orang tue sebagai hobi korang , insaf2 lar . sebelum korang menyesal dah tak berguna lagi . dan jaga lar sahabat2 korang dengan baik . bantulah sahabat2 korang yang dalam kesusahan dan bukannya menambahkan sakit dihati mereka . kerana seseorang sahabat itu amat diperlukan dalam apa jua keadaan pun adakala ketika gembira ataupun sedih . jangan hanya berkawan dikala senang dan gembira saja . bila susah korang lupakan pulak . tue bukan sahabat tapi kawan biasa .jika korang mahu kenali adakah dia seorang sahabat atau bukan . korang lihat dan tengok lah ketika korang sedang susah dan perlukan pertolongan adakah dia yang datang membantu ? kalau tak , dia bukan sahabat yang baik untuk korang .hoho . fikir2 kan dan selamat berubah untuk kebaikan korang dan sahabat yang korang ada . hoho . sekian dari aten . :]



Comments

Popular posts from this blog

sedih bila dapat POINTER RENDAH ?

SUMBER INSPIRASI SAYA UNTUK SEMESTER 2 :) thanks kakak 'gadis biasa' sebab anda telah menyedarkan diri saya supaya jangan mudah mengalah dan putus asa dalam belajar . bagus untuk semua student student yang masih lagi belajar kat luar sana . jangan lupa baca cerita inspirasi ni .  TERBAIK from Facebook Page UniMAP Confession !  just for share only .




Assalamualaikum.

saya ada satu kisah inspirasi nak cerita .
saya masuk Unimap dari kolej matrikulasi dengan pngk 2.4 sahaja .

saya fikir memang xde U pun nak terima saya, Alhamdulillah Unimap tawarkan saya dengan kos yang menarik .
saya ni pelajar biasa2 je .
kalau belajar tu, susah sangat nak menghafal . so kalau ada subjek2 menghafal ni , memang saya kena effort lebih untuk menghafal .
semester 1 saya di Unimap , saya dapat pointer 2.6 je . tu pun mak ayah dah happy sebab saya lulus . tapi... jauh di hujung hati saya ni teringin sangat nak 3.0 pointer . yela , dari matriks lagi xpenah dapat 3.0 pointer .
so sem2 , saya cuba lagi .…

HUJAN RAHMAT :)

Assalamualaikum , hye uoll's !  

Today is tuesday , 10/9 

Alhamdulillah Alhamdulillah , sebab dah banyak hari kat kawasan Jitra ni asyik hujan . happy for this ! hujan kan tanda nya RAHMAT :') "hujan rahmat" ok . aku pun bersyukur laa sebap dapat lagi rasa hujan kan kanss . bila hujan turun boleh laaa kita sama sama amalkan doa ketika hujan :) jom sama sama kita amalkan .

 boleh laa kot kita usaha sama sama untuk amalkan doa ni :) mudah je kan ? hihikss . insyaAllah , Allah akan menggantikan dengan pahala yang berlipat ganda pada hambaNYA .


siapakah minah rewang itu ???

hye ! Assalamualaikum :) *jawab salam aten cepat ! dapat pahala . hihi .
oke ! haha . minah rewang apa laa pulak nie aten oii . takdak ka benda len yang "hang" nak sebut . heee . mai laar kita stretching2 dulu pagi2 nie . baru kita baca . haha . 
oke ! first kita lari2 dulu ...